Een ontmoeting met Fatiha Rochdi, brugfiguur in Gentse partnerschool van TAJO

TAJO begeleidt dit schooljaar 15 studenten tijdens hun stages: studenten vanuit Sociaal Werk, Pedagogie van het Jonge Kind, Toegepaste Psychologie, Pedagogische Wetenschappen, Gender & Diversiteit, Leerkracht Lager Onderwijs. In Gent ging studente Marie op bezoek bij Fatiha Rochdi, samen met collega Ingrid De Bock de twee halftijdse brugfiguren bij Jenaplanschool De Feniks (één van de 32 partnerscholen waarmee TAJO samenwerkt).

Brugfiguren, en met uitbreiding het hele schoolteam, zijn een belangrijke partner voor TAJO. We spraken Fatiha en vroegen haar hoe zij TAJO’s impact op school voelt.

Fatiha, kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Fatiha en ik ben al heel lang de brugfiguur van Jenaplanschool de Feniks. Ik ben in 1997 begonnen in een ander project en in 1998 dan uiteindelijk gestart als brugfiguur. Ik ben maatschappelijk werker van opleiding.

Wat houdt jouw job als brugfiguur in?

Wij doen eigenlijk heel veel, ik probeer het kort uit te leggen. Als brugfiguren proberen wij een brug te slaan tussen de school en de thuissituatie en omgekeerd. We willen ouders versterken in hun rol door hen te helpen met dingen waar ze op botsen: individuele hulpvragen, bellen naar Kind en Gezin of een afspraak maken bij de dokter, doorverwijzingen voor voedselpakketten. We hebben op de Feniks een heel diverse doelgroep, ook veel gezinnen die de taal niet helemaal machtig zijn en die dus veel hulp nodig hebben bij zowel schoolse als niet-schoolse zaken. We doen er alles aan om vertrouwen op te bouwen met de ouders.

Wij organiseren ook projecten op school in samenwerking met de Brede School. We bieden dus ook naschoolse activiteiten aan voor alle kinderen. Hierbij focussen we ook vooral op sociaal kwetsbare kinderen die de weg naar een sportclub of andere hobby anders moeilijk vinden.

Vooral voor de kwetsbare gezinnen is het een grote meerwaarde dat er een brugfiguur op de school aanwezig is. Ik ben een vaste waarde in de Feniks: dit zorgt ervoor dat ouders mij kennen en er vertrouwen opgebouwd kan worden. De schoolpoortcontacten zijn ook heel belangrijk, je kan onmiddellijk de ouders aanspreken!

Hoe verloopt de samenwerking tussen TAJO en een school, specifiek met een brugfiguur?

We hebben een goeie samenwerking. We hadden in het begin minder inschrijvingen vanuit De Feniks, maar de laatste jaren hebben we er meer en meer! TAJO pakt alles heel laagdrempelig en goed aan. Ze komen [tijdens het inschrijvingsproces] op school, zij spreken eerst alle kinderen aan en leggen uit wat TAJO is en wat ze doen. Ze laten ook foto’s zien en dat maakt de kinderen natuurlijk heel enthousiast. Daarna doen ze nog eens een apart gesprekje met de kinderen om nog eens af te toetsen of ze het echt graag willen doen.

En dan worden natuurlijk ook de ouders betrokken in het ouderinfomoment dat op school doorgaat, en dat vind ik persoonlijk een grote meerwaarde. Mijn rol is de ouders hiervoor uitnodigen en te helpen bij de organisatie. Wij zijn ook aanwezig op het ouderinfomoment. Wanneer het nodig is, doet TAJO ook huisbezoeken bij de ouders en dat is natuurlijk heel laagdrempelig. Zo kun je nog meer mensen en vooral de kwetsbare groepen bereiken.

Wat is volgens jou de impact van TAJO op de jongeren?

Af en toe vragen wij aan de jongeren die TAJO volgen van “Hoe is het geweest?”, “Vond je het leuk?” en dan krijgen wij echt wel altijd positieve reacties. Je merkt dat de jongeren die ingeschreven zijn, ook effectief blijven gaan. Als ze plots toch afhaken, is dat meestal met een praktische reden: ze zijn verhuisd of veranderd van school.

De jongeren ervaren TAJO echt wel als positief. Ze vinden het superleuk dat ze kunnen proeven van alles en vertellen daar wel over. We hebben ook ouders die zeggen dat ze hun jongste kind zeker willen inschrijven voor TAJO, omdat ze echt enthousiast zijn over de werking!

Tijdens het instroomproces gaat TAJO langs bij onze partnerscholen om de jongeren warm te maken voor TAJO en de werking. Aan de hand van een klasvoorstelling en een quiz leggen we hen uit wat TAJO allemaal te bieden heeft. We informeren ook de ouders over TAJO tijdens een aansluitend ouderinfomoment. Tijdens dit proces werken we nauw samen met directie, leerkrachten, zorgcoördinatoren en brugfiguren.