Onze visie

Vroegtijdig schoolverlaten tegengaan door jongeren te versterken (zelfkennis, zelfinzicht en zelfvertrouwen) en hen autonoom en voorbereid een stap in de samenleving te laten zetten.

Waarom TAJO relevant is

Ondanks alle inspanningen blijft maatschappelijke kwetsbaarheid kansen ontnemen. Om kansen te grijpen, moeten jongeren eerst kansen krijgen.  

Het realiseren van een sterke daling van het vroegtijdig schoolverlaten (VSV) is belangrijk om economische groei en sociale samenhang te waarborgen, alsook de gevolgen voor het individu te counteren. Jongeren in kwetsbare context ervaren tekorten op 3 vlakken: toekomstperspectief, zelfkennis en zelfvertrouwen en netwerk. Deze drie pijlers vertalen zich in een zaterdagwerking. Daarbij zorgt VSV voor meer kans op langdurige werkloosheid, armoede en gezondheidsproblemen. Studies tonen aan dat de kosten aan de maatschappij gedurende de levensloop van een vroegtijdig schoolverlater tussen de één en twee miljoen euro liggen. 

Jaar na jaar wordt de werking uitgebreid. Daarom blijven we rekenen op steun en op vele helpende handen. 

Talentontwikkeling

Talentatelier voor jongeren. Het is niet te ontzien, talent zit in ons.

Talentontwikkeling binnen TAJO is een tweeluik. 

Het eerste luik is talentontdekking. Gefaciliteerd door de 300 ervaringen in interactie met professionals. Jongeren leren talenten benoemen in een gemeenschappelijke taal van instap- en verdiepingstalenten tijdens begeleide reflectiemomenten. Onder de vorm van reflectieateliers op zaterdag en de talentendag in jaargang 2. 

Een talent is, zoals Luk Dewulf (2014) dat definieert in ‘Ik kies voor Talent’, iets wat men moeiteloos doet en voldoening geeft; de tijd laat voorbijvliegen; de batterijen van opladen en waarin men authentiek zichzelf kan zijn.

Het verwerven van kritische vaardigheden dient als tweede luik. Deze vaardigheden van de 21ste eeuw worden doorheen de ateliers geoefend en gestimuleerd en zijn bovendien bruikbaar in elke sector.

  • Kritisch denken en handelen
  • Verantwoord beslissen
  • Creatief denken en handelen
  • Communicatieve vaardigheden
  • Digitaal handelen
  • Informatieve vaardigheden
  • Samenwerken
  • Doorzettingsvermogen
  • Respect

Hoe het allemaal begon

  • Het principe van ervaringsgericht weekendonderwijs was al met succes uitgetest. TAJO haalt haar inspiratie bij de IMC Weekendschool, in 1998 ontwikkeld door Heleen Terwijn van de Universiteit van Amsterdam; en uit het Brusselse ToekomstATELIERdelAvenir (TADA) van Sofie Foets (nu Pieter De Witte), dat jongeren uit verschillende Brusselse aandachtswijken begeleidt. Zowel TADA als de IMC Weekendschool zijn succesvol in het laten doorstromen van deze jongeren.
  • 2016 – TAJO krijgt als initiatief van community Gent een eerste gedaante.
  • 2 juli 2018 – “Talentatelier voor jongeren” word een autonome vzw, opgericht als privé-initiatief van een reeks ondernemers en academici met een site in Sint-Amandsberg.
  • 2020 – TAJO groeit en krijgt een tweede locatie in Gent: Brugse Poort/Rabot ziet het levenslicht.
  • 2022 – In Kortrijk begint een nieuwe site op én de eerste alumni in Gent zijn daar.
  • 2024 – een nieuwe site gaat van start in Antwerpen, Borgerhout.

Een duidelijke missie en toekomstvisie

2019-2020
2
Klassen
45
Jongeren
8
Klaslokalen
per zaterdag
8
Gastdocenten
per zaterdag
0
Alumni
2020-2021
5
Klassen
120
Jongeren
20
Klaslokalen
per zaterdag
20
Gastdocenten
per zaterdag
0
Alumni
2021-2022
7
Klassen
195
Jongeren
32
Klaslokalen
per zaterdag
32
Gastdocenten
per zaterdag
0
Alumni
2022-2023
9
Klassen
330
Jongeren
44
Klaslokalen
per zaterdag
44
Gastdocenten
per zaterdag
36
Alumni
2023-2024
11
Klassen
390
Jongeren
52
Klaslokalen
per zaterdag
52
Gastdocenten
per zaterdag
85
Alumni
(4 klassen)
2024-2025
18
Klassen
540
Jongeren
72
Klaslokalen
per zaterdag
72
Gastdocenten
per zaterdag
150
Alumni
(7 klassen)
2025 – 2026
21
Klassen
630
Jongeren
84
Klaslokalen
per zaterdag
84
Gastdocenten
per zaterdag
300
Alumni
(12 klassen)
2026-2027
24
Klassen
720
Jongeren
96
Klaslokalen
per zaterdag
96
Gastdocenten
per zaterdag
450
Alumni
(12 klassen)
2027-2028
24
Klassen
720
Jongeren
96
Klaslokalen
per zaterdag
96
Gastdocenten
per zaterdag
690
Alumni
(12 klassen)
2028-2029
24
Klassen
720
Jongeren
96
Klaslokalen
per zaterdag
96
Gastdocenten
per zaterdag
930
Alumni
(12 klassen)
2029-2030
24
Klassen
720
Jongeren
96
Klaslokalen
per zaterdag
96
Gastdocenten
per zaterdag
1170
Alumni
(12 klassen)

TAJO & de SDG’s: Samen bouwen aan duurzame impact

TAJO is meer dan een weekendschool. Het is een investering in jongeren, in gelijke kansen én in een duurzamere toekomst voor iedereen. Bedrijven die met ons samenwerken, kiezen bewust voor maatschappelijke relevantie én lange termijnimpact.

Onderstaande SDG’s worden rechtstreeks ondersteund door partnerschappen met TAJO:

SDG 1 – Geen armoede | SDG 3 – Goede gezondheid en welzijn | SDG 8 – Waardig werk en economische groei
Door vroegtijdig schoolverlaten te verminderen en de intrinsieke motivatie van jongeren te versterken, verhoogt TAJO hun kansen op een stabiele toekomst, zowel op vlak van werk, welzijn als financiële zelfstandigheid.

SDG 4 – Kwaliteitsonderwijs
TAJO biedt een unieke aanvulling op het reguliere onderwijs met een programma gericht op ervaringsleren, brede talentontwikkeling, beroepsoriëntatie en persoonlijke groei. Dankzij nauwe samenwerking met basisscholen versterken we schoolmotivatie en toekomstgericht leren.

SDG 5 – Gendergelijkheid | SDG 10 – Ongelijkheid verminderen
TAJO werkt actief aan gelijke kansen voor alle jongeren, ongeacht gender, achtergrond of thuissituatie. Meisjes en jongens nemen in gelijke aantallen deel aan het driejarig traject, waarbij ieder kind wordt ondersteund op maat van zijn of haar talenten.

SDG 17 – Partnerschappen om doelstellingen te bereiken | SDG 11 – Duurzame steden en gemeenschappen
TAJO is gebouwd op samenwerking. Bedrijven, professionals, scholen en vrijwilligers vormen samen het netwerk dat onze jongeren ondersteunt. Zo ontstaat een kruisbestuiving: jongeren treden sterker in de samenleving en de samenleving komt dichter bij hun leefwereld.

SDG 16 – Vrede, justitie en sterke publieke diensten
TAJO-alumni stappen voorbereid, zelfbewust en kritisch in de maatschappij. Ze dragen waarden mee zoals solidariteit, respect en verantwoordelijkheid, en groeien uit tot bewuste burgers die actief bijdragen aan een veilige, inclusieve en rechtvaardige samenleving.

Onderzoek naar impact

De sociale impact meten is ook voor TAJO van groot belang.  Er vonden reeds twee wetenschappelijke studies plaats in samenwerking met de Universiteit Gent en haar geassocieerde hogescholen, alsook met Kulak om de impact van het initiatief te meten bij de jongeren, hun familie en omgeving. Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren worden gemeten.

95% van de gastdocenten wil opnieuw deelnemen7 jongeren per gastdocent, zodat interactief gewerkt kan worden98% van alle gastdocenten beveelt TAJO aan bij vrienden en collega’s
70% van al onze jongeren was op zaterdag aanwezig95% hield contact via het TAJO-netwerk50% van de alumni was actief via het TAJO-netwerk

TAJO op kindermaat

Zit je in de klas? Kijk nu eerst eens rond in de klas. Jullie zitten allemaal aan een bank, maar weten jullie wel wie die bank gemaakt heeft? Of hoe die precies gemaakt wordt? En hoe geraakt die dan in de klas? Met welk vervoer? Met een vliegtuig? Of een auto? Of een boot?

Dit is Elena. Toen Elena even oud was als jullie en dus aan diezelfde bank zat waar jullie nu aan zitten, had zij ook zoveel vragen. De hele dag was ze aan het denken over hoe die bank nu toch gemaakt zou zijn… Ze was ZOOO benieuwd naar hoe dat allemaal te werk ging.

Lees meer