Interview met 2 TAJO-jongeren

Hanemsha zit in jaar 3 bij TAJO in Kortrijk. Ze is er al bij van het begin & heeft een hoge aanwezigheid. Hanemsha zit nu in het eerste jaar secundair onderwijs en volgt de richting Taal & Cultuur. Ze vertelt tijdens het interview vol trots dat haar eerste rapport goed was. Iyad is er ook bij sinds het begin van TAJO in Kortrijk en zit nu in zijn derde jaar. Hij mag zichzelf TAJO-ambassadeur noemen want zelf op zijn eigen sociale mediakanalen haalt hij TAJO heel vaak aan. Iyad volgt de richting Techniek in het Guldensporencollege campus Engineering te Kortrijk.

Hoe heb jij TAJO leren kennen?

H: Drie jaar geleden kwamen mensen van TAJO op school langs om te vertellen over TAJO en gaven ze een uitnodiging mee om mij in te schrijven. Mijn vriendinnen Atiga en Mehak beslisten om samen met mij te starten bij TAJO.

I: Ik heb TAJO leren kennen toen ik in het 4de leerjaar zat. De mensen van TAJO hebben een briefje meegegeven via school om mij in te schrijven en ik dacht ‘dat zal wel leuk zijn’ dus ik heb me ingeschreven. Ik had geen andere dingen te doen op zaterdag, dus ik wou het graag proberen.

Wat doe je bij TAJO?

H: We leren altijd nieuwe beroepen door activiteiten te doen. We doen dit elke zaterdag. De ateliers worden gegeven door gastdocenten van buiten TAJO die ons bijleren over hun job. Zo weten we wat die verschillende mensen doen binnen hun beroep en leren we veel verschillende beroepen kennen. We lunchen samen op zaterdag en gaan ook soms op uitstap met de bus. Zo gingen we naar de rechtbank binnen een thema als recht om te zien waar de gastdocenten van zo een thema werken tijdens de week.  

I: We leren nieuwe dingen over verschillende beroepen. We leren deze expertise van verschillende gastdocenten. Elke zaterdag zijn er 4 nieuwe beroepen te leren. We leren verschillende thema’s elk jaar en dat voor 3 jaar lang.

Hoeveel beroepen leer je zo kennen op een zaterdag?

H: 4 beroepen. Soms zijn dat meerdere gastdocenten, soms is dat 1 iemand per atelier. We worden verdeeld in kleine groepjes, we krijgen een naamsticker in een kleur en schuiven dan door zodat we eens bij elke gastdocent zijn langs geweest.

I: We leren elke zaterdag 4 beroepen in telkens 30 minuten.

Over welke thema’s kun je ondertussen al meer vertellen en met welk thema zijn jullie nu bezig?

H: We zijn nu bezig met het thema Wetenschappen 2. Ik zit in mijn derde jaar dus ik heb al veel geleerd over verschillende thema’s. Binnen het thema Veiligheid heb ik heel goed het atelier met de politieagenten onthouden. De rondleiding in het politiegebouw gaf mij veel nieuwe informatie. In het thema Wetenschappen 2 hadden we het ook over de humane wetenschappen en daar leerde ik ook veel bij.

I: Wetenschappen is het thema waar we nu rond aan het werken zijn. Ik moest even denken, maar denk natuurlijk aan de thema’s veiligheid, bouw, voeding, wetenschappen, en rechten. Het thema voeding & horeca vond ik het leukst.

Wat is jouw grootste succeservaring bij TAJO?

H: Bij het thema Architectuur was ik een echte creatieve maker. Ook bij het thema Kunst en Cultuur moesten we een nieuw logo van een app maken & een tekening van ons idool waarbij we moesten vertellen. Dit was echt een goede dag voor mij want ik kreeg veel talenten en complimenten van de gastdocenten.

I: We hebben Marokkaanse pannenkoeken gebakken bij TAJO en dat vond ik superfijn om te doen. Ze waren ook heel lekker.

Wat zou je doen mocht TAJO er niet zijn?

H: Ik zou veel slapen en veel naar Brussel gaan. Hier woont een groot deel van mijn familie en dan kan ik hen bezoeken.

I: Ik zou ofwel thuisblijven ofwel naar mijn opa gaan. Als ik thuis ben zou ik wat helpen in huis en wat tv kijken. Als in bij opa ben dan zou ik buiten gaan spelen. Soms spreek ik dan af met Soefyan van bij TAJO.

Kan je jezelf zijn bij TAJO?

H: Met mijn vriendinnen kan ik helemaal mezelf zijn en soms zelf heel veel lachen. Met de meeste gastdocenten lukt dat ook goed. Met mijn coördinator kan ik ook mezelf zijn. Ik kan praten over school, maar ook als er zaken slecht lopen.

I: Ik vind het spannend dat er elke week nieuwe gastdocenten zijn. Ik kan wel echt mezelf zijn bij TAJO. Zeker met mijn vriend Benjamin. Ik kan ook mezelf zijn bij Stephanie, mijn coördinator.

Wat heb je over jezelf ontdekt?

H: Ik leerde bij dat ik heel creatief ben en dus een thema als architectuur niet uit de weg mag gaan. Ik leerde ook dat werken met mijn handen eigenlijk wel een talent is van mij en dat wist ik niet.

I: Ik heb geleerd dat ik super goed ben in koken en voetballen. Ik doe het ook echt graag!

Vertel je op school over TAJO?

H: Ik zit nu op de secundaire school. Ik praat vooral op de speelplaats met mijn vriendinnen over TAJO. Sommigen van hen kennen TAJO, anderen ook niet. Soms vragen ze ook wat we zullen doen bij TAJO en zijn ze nieuwsgierig. In de kring in het zesde leerjaar was dit anders. Daar vertelden we wel aan de hele groep en de leerkracht over TAJO.

I: Ja! In mijn oude school vertelde ik zo veel over TAJO dat ik er zelf reclame over maakte. Ik vertelde het zelf aan een vriend en die wou zich toen ook graag inschrijven. Helaas was de groep toen al vol. Nu vertel ik het wel nog aan sommige vrienden op de speelplaats.

Omschrijf TAJO in 3 zinnen aan iemand die TAJO niet kent.

H:

  • Elke zaterdag gaan we naar een grote school.
  • We hebben elke keer nieuwe gastdocenten die ons bijleren over verschillende jobs.
  • We leren wat onze talenten zijn en waar we dus goed in zijn.

I:

  • Het is een ‘soort school’ waar je bijna elke zaterdag naartoe kan.
  • Werken met gastdocenten.
  • Het is voor jongeren vanaf 10 jaar tot 13 jaar. Daarna word je alumni.